Choď na obsah Choď na menu
 


Ako pracujeme s nadanými žiakmi

 

 

 

 

DODRŽIAVAME ZÁSADY PRI PRÁCI S NADANÝMI ŽIAKMI

 

 

 

Najdôležitejšie sú:

 

 

akceptovanie osobitostí a tolerovanie odlišností nadaných žiakov

 

 

nedirektívny, neautoritatívny prístup k nim

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ČOHO SA SNAŽÍME VYVAROVAŤ?

 

 

  • mentorsky pristupovať k chybám
  • nútiť deti robiť veci, ku ktorým majú odpor
  • presadzovať a očakávať stanovené spôsoby a algoritmy riešenia
  • precvičovať mechanické zručnosti až do dokonalosti
  • očakávať od nich podriadenie sa autorite
  • očakávať od detí dokonalosť
  • využívanie dieťaťa na pomáhanie slabším
  • používať šikovné dieťa ako príklad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AKO POSTUPUJEME PRI PRÁCI S NADANÝMI V ŠKOLE?

 

 

  • vedieme s nimi dialóg
  • dávame priestor na kladenie otázok
  • striedame činnosti počas vyučovania
  • dávame priestor na objavovanie
  • aplikujeme experimentovanie na vyučovaní – zadávame problémové úlohy
  • zadávame projektové úlohy
  • podporujeme samostatnosť – rozvíjame logické myslenie, rozvíjame tvorivé myslenie, abstraktné myslenie, rozvíjame kritické myslenie
  • podporujeme argumentačné schopnosti, schopnosť objavovania myšlienok, vecí, názorov  
  • rešpektujeme netypické, netradičné, resp. vlastné spôsoby myslenia, nové myšlienky, nápady, netradičné a originálne spôsoby riešenia

 

 

 

 

 

 

 

 

REALIZUJEME PRAVIDELNÚ RANNÚ KOMUNITU, KTORÁ MÁ TIETO CIELE:

 

 

  • vytvoriť vhodnú atmosféru v triede
  • pozitívne naladiť deti pred vyučovaním, vytvoriť rituál
  • pripraviť deti na priebeh vyučovania
  • upokojiť deti, vytvoriť pocit spolupatričnosti
  • riešiť drobné konflikty a problémy
  • vylúčiť stres
  • prispievať k osobnostnej zrelosti dieťaťa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AKO ZEFEKTÍVŇUJEME VYUČOVACÍ PROCES NADANÝCH?

 

 

 

  • nechávame deti rozmýšľať, objavovať a diskutovať
  • nebojíme  sa ukázať deťom, že aj učiteľ sa môže pomýliť
  • nechávame učebný proces viesť ich otázkami a záujmami
  • používame racionálne argumenty, zdôvodňujeme svoje požiadavky
  • poznávame a vykonávame aktivity spolu s deťmi
  • pripravujeme deťom dostatočne stimulujúce úlohy
  • podporujeme vnútornú motiváciu                
  • zadávame úlohy ako problém na riešenie
  • diferencujeme úlohy podľa záujmu a schopností žiakov
  • prejavujeme záujem o ich vlastný spôsob riešenia
  • ponúkame dostatok zaujímavých aktivít
  • hodnotenie výkonov vedieme formou diskusie
  • sme deťom partnerom, pomocníkom, riešime, poznávame a bádame spolu s nimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRIPRAVUJEME DOPLNKOVÝ ALTERNATÍVNY MATERIÁL A ALTERNATÍVNU ČINNOSŤ: 

 

  • pre žiakov úspešných, rýchlo pracujúcich

 

Sú to náročnejšie úlohy, cvičenia, aktivity, zdroje informácií, encyklopédie

 

 

 

Šikovné dieťa sa nesmie stávať doučovateľom ostatných ak o to neprejaví záujem

 

 

 

Alternatívne úlohy nesmú znamenať pre dieťa záťaž

 

 

 

Vyžadujú si spätnú väzbu od učiteľa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VYUŽÍVAME AJ ŠTVRŤROČNÉ SEBAHODNOTENIA, KDE ŽIAK ZHODNOTÍ:

 

 

  • svoje najlepšie výkony
  • v čom sa zlepšil
  • v čom jeho výkony poklesli
  • na čo vynaložil najviac námahy
  • zhrnie úspechy, ktoré si najviac cení
  • zhodnotí svoje správanie
  • opíše svoje silné stránky
  • napíše, v čom by chcel zlepšiť