Ako pracujeme s nadanými žiakmi
DODRŽIAVAME ZÁSADY PRI PRÁCI S NADANÝMI ŽIAKMI
Najdôležitejšie sú:
akceptovanie osobitostí a tolerovanie odlišností nadaných žiakov
nedirektívny, neautoritatívny prístup k nim
ČOHO SA SNAŽÍME VYVAROVAŤ?
- mentorsky pristupovať k chybám
- nútiť deti robiť veci, ku ktorým majú odpor
- presadzovať a očakávať stanovené spôsoby a algoritmy riešenia
- precvičovať mechanické zručnosti až do dokonalosti
- očakávať od nich podriadenie sa autorite
- očakávať od detí dokonalosť
- využívanie dieťaťa na pomáhanie slabším
- používať šikovné dieťa ako príklad
AKO POSTUPUJEME PRI PRÁCI S NADANÝMI V ŠKOLE?
- vedieme s nimi dialóg
- dávame priestor na kladenie otázok
- striedame činnosti počas vyučovania
- dávame priestor na objavovanie
- aplikujeme experimentovanie na vyučovaní – zadávame problémové úlohy
- zadávame projektové úlohy
- podporujeme samostatnosť – rozvíjame logické myslenie, rozvíjame tvorivé myslenie, abstraktné myslenie, rozvíjame kritické myslenie
- podporujeme argumentačné schopnosti, schopnosť objavovania myšlienok, vecí, názorov
- rešpektujeme netypické, netradičné, resp. vlastné spôsoby myslenia, nové myšlienky, nápady, netradičné a originálne spôsoby riešenia
REALIZUJEME PRAVIDELNÚ RANNÚ KOMUNITU, KTORÁ MÁ TIETO CIELE:
- vytvoriť vhodnú atmosféru v triede
- pozitívne naladiť deti pred vyučovaním, vytvoriť rituál
- pripraviť deti na priebeh vyučovania
- upokojiť deti, vytvoriť pocit spolupatričnosti
- riešiť drobné konflikty a problémy
- vylúčiť stres
- prispievať k osobnostnej zrelosti dieťaťa
AKO ZEFEKTÍVŇUJEME VYUČOVACÍ PROCES NADANÝCH?
- nechávame deti rozmýšľať, objavovať a diskutovať
- nebojíme sa ukázať deťom, že aj učiteľ sa môže pomýliť
- nechávame učebný proces viesť ich otázkami a záujmami
- používame racionálne argumenty, zdôvodňujeme svoje požiadavky
- poznávame a vykonávame aktivity spolu s deťmi
- pripravujeme deťom dostatočne stimulujúce úlohy
- podporujeme vnútornú motiváciu
- zadávame úlohy ako problém na riešenie
- diferencujeme úlohy podľa záujmu a schopností žiakov
- prejavujeme záujem o ich vlastný spôsob riešenia
- ponúkame dostatok zaujímavých aktivít
- hodnotenie výkonov vedieme formou diskusie
- sme deťom partnerom, pomocníkom, riešime, poznávame a bádame spolu s nimi
PRIPRAVUJEME DOPLNKOVÝ ALTERNATÍVNY MATERIÁL A ALTERNATÍVNU ČINNOSŤ:
- pre žiakov úspešných, rýchlo pracujúcich
Sú to náročnejšie úlohy, cvičenia, aktivity, zdroje informácií, encyklopédie
Šikovné dieťa sa nesmie stávať doučovateľom ostatných ak o to neprejaví záujem
Alternatívne úlohy nesmú znamenať pre dieťa záťaž
Vyžadujú si spätnú väzbu od učiteľa
VYUŽÍVAME AJ ŠTVRŤROČNÉ SEBAHODNOTENIA, KDE ŽIAK ZHODNOTÍ:
- svoje najlepšie výkony
- v čom sa zlepšil
- v čom jeho výkony poklesli
- na čo vynaložil najviac námahy
- zhrnie úspechy, ktoré si najviac cení
- zhodnotí svoje správanie
- opíše svoje silné stránky
- napíše, v čom by chcel zlepšiť